søndag 8. september 2013

Kajakk, skog og ørn

Lørdag kveld. Sitter på rommet og skulle egentlig lagt på dynetrekk og ryddet på rommet, men blir istedenfor liggende i senga med laptopen og sitte på Facebook, Youtube og bloggen. Roomie åpnet vinduet på vidt gap for å lufte, og siden dette gjorde at rommet ble iskaldt bestemte jeg meg for å lukke det en kort stund. Da det ble så varmt at jeg måtte ta av meg genseren, innså jeg at jeg hadde glemt bort hele vinduet, så bestemte meg for at jeg måtte sette det på vidt gap. Kjenner luften blir bedre, men vet det ikke er noen ideell løsning, kommer jo til å bli iskaldt her inne.


Har vært på langtur med skolen, bodd to netter i et grendahus på en øy utpå kysten, hvor du måtte gå ut døren for å få mobildekning, hvor hovedveien er ett kjørefelt bred, og hvor vi har sett typ én fastboende på tre dager. Fjellene rundt her er serpentitt og olivenstein (takk, Wikipedia) istedenfor vanlig norsk granitt, noe som gjør at du er omringet av porøse oransje fjell og får følelsen av å være i nærheten av Grand Canyon, og ikke Norge. Var en utrolig følelse, følte meg som en turist som oppdaget norske fjell for første gang.

Øya har også ørn, og har selvfølgelig også som så mange andre steder sin egen historie om "ørnerov": en tre og et halvt år gammelt jente som forsvant fra et bryllup og ble funnet igjen oppe på fjellet, med oppklort kjole. At hun ble funnet i nærheten av et ørnereir, noe som i mine øyne gjør at jeg ville blitt mer overrasket om hun ikke hadde kloremerker etter fuglene, og at ørner ikke kan løfte i nærheten av det et menneskebarn veier, ser ikke ut til å bry lokalbefolkningen nevneverdig;).




Er utrolig godt å være hjemme på folken, med dusj, en varm seng å sove i, og en dør å lukke bak meg når jeg vil være for meg selv. Ikke for det, jeg har hatt det kjempegøy -- har kjørt i grøfta liggende på longboard i utforbakke, padlet i skjærgård og sett otere, vært på toppen av øyas høyeste fjell, og vært med på et slags rebusløp i skogen der vi måtte gjøre alle mulige slags ting i stummende mørke, fra å kjenne på gjenstander og gjette hva de er, til å stå halvnakne i mørket og se hvor mange av klesplaggene våre vi klarte å skvise ned i et malingsspann), men merker det tok litt på å bo i to netter et sted så langt borte, og sove stuet sammen i en liten sal, og jeg hadde sovepose med ødelagt glidelås og ingen pute, så sov ikke så veldig godt om nettene heller. I tillegg var jeg dum nok til ikke å ta med bøker eller noe, så ble sittende mye og kjede meg mellom slagene. Godt å være hjemme igjen;)!



I stallen driver vi fortsatt og trener i ridehall, gleder meg til vi skal begynne å dra på turer og gjøre mer "avanserte" ting, som å dra på langtur eller trene sprang. Har noen gode dager her, selv om det er mye jobb med hest og jeg merker at dagsformen varierer litt.

Skal lage meg en kopp kaffe og ringe tante i Trondheim for å planlegge langhelg nå, så er det klart for en ny uke i morgen! Stå på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar